131013_google-analytics

Waarom webstatistieken bijhouden met Google Analytics?

Meten is weten!!

Wat zijn webstatistieken?

Webstatistieken geven inzicht in de prestaties van je website. Ze geven aan hoeveel bezoekers naar jouw website komen en hoe lang ze er blijven. Maar ook waardoor (zoekwoorden) en precies naar welke pagina bezoekers gaan. Via de statistieken kun je achterhalen welke zoekwoorden worden gebruikt of welke browsers. Je kunt zelfs per pagina bekijken hoe lang bezoekers daar zijn.

Bij vrijwel iedere host kun je deze statistieken bekijken.

 

Bezoekersflow in Google analytics

Waarom Google analytics

Google Analytics gaat veel verder dan de het recht toe recht aan meten van bezoekers. De cijfers zijn nauwkeuriger, omdat ze robots en andere niet relevante zaken weg filteren. Je kunt een bepaalde periode per dag,per week of per maand bekijken in overzichtelijke grafieken.Ze laten naast deze cijfers ook de bezoekersflow zien. Waar komen ze vandaan (links op andere websites) en via welke weg (zelfs op welk apparaat) navigeren ze door je website. Waar verlaten ze de website en waarom.

Als je nog dieper op de materie in wilt gaan kun je doelen gaan stellen en meten. Welke formulieren worden het meest ingevuld en heeft die aanbieding, advertentie of nieuwsbrief daadwerkelijk reacties opgeleverd. Welke verkoopresultaten heeft je on-line-shop?

 

Waarom willen we dat weten?

Ten eerste is het gewoon heel erg leuk om de resultaten van het werk dat je in je website steekt te zien. Meestal zie je de bezoekersaantallen stijgen als je daadwerkelijk nieuws op je site gaat plaatsten en je pagina’s up-to-date houdt.

Als je echt professioneel je website gebruikt moet je wel willen weten of de veranderingen en aanpassingen op je site ook echt nuttig zijn. Heeft die zoekmachine optimalisatie nut? Maken mensen echt gebruik van de informatie die je aanbied? En welke invloed heeft de sociale media voor jouw website?

 

Hoe gaan we dit doen?

Je kunt al bij je host in jouw administratiegedeelte naar de statistieken kijken (zal per host verschillen hoeveel precies). Dit geeft al snel inzicht in het stijgen van de bezoekersaantallen tot op de dag en het uur nauwkeurig. Ook welke pagina’s veel of weinig bezocht worden kun je hier achterhalen. Zelfs welke browsers en zoekwoorden bezoekers gebruiken kun je van deze statistieken aflezen.

Als je echt geïnteresseerd raakt en dingen in overzichten naast elkaar wilt gaan zien, dan wordt het tijd Google Analytics in te schakelen. Je kunt een account aanmaken bij Google Analytics en deze in je website implementeren met een plugin.

Ik heb een gebruiksaanwijzing gemaakt aangevuld met filmpjes die ik heb gevonden over hoe en waarom. Je kunt het ook door Moose of je eigen webdeveloper laten doen.

 

Waneer moeten we gaan meten?

Google Analytics

METEEN !!

Het kost namelijk heel weinig moeite om er voor te zorgen dat Google Analytics op je site draait. Je hoeft er niet meteen mee aan de slag, misschien kijk je in het begin alleen naar bezoekersaantallen. Maar na een jaar een vernieuwde website ben je misschien toch benieuwd en dan is het fijn als je al gegevens verzameld hebt. Of je gaat zelfs zo ver dat je naar aanleiding van Google Analytics je website gaat aanpassen. Dan zijn we pas echt lekker bezig.

 

Nog een filmpje over Google Analytics met wat basic uitleg (15 min.)